Lastbilschauffören Tommy varslas på grund av corona – ”kan bli en nådastöt för hela åkeribranschen”

Tidigare idag gästades Coronabunkern av lastbilschauffören Tommy från Ljungskile. Han är en av många lastbilschaufförer som nu varslas när åkerierna går under i coronans kölvatten.


Tommy vid sin lastbil

Tommy från Ljungskile har kört lastbil för ett företag i Västsverige där man genom kört bröd från Pågen som man plockat upp vid bageriet i Göteborg och sedan vidare till Uddevalla, Skara, Borlänge, Gävle m.m. Nyligen blev han varslad då hela åkeriet lägger ner till följd av den pågående samhällskrisen.

Tommy berättar i podden att åkeribranschen lever under orimliga krav och inte klarar av smällar som man inte på förhand räknat med.

— Det kanske inte är alla som vet hur illa ställt det är med åkeribranschen idag, men de som äger åkerierna gör egentligen ingen vinst, man ligger på marginalstrecket hela tiden, säger Tommy i podden och fortsätter.

— Därav ser man att lastbilarna ser värre ut hela tiden. Man åker inte runt med några jättesnygga lastbilar i dagens samhälle för man har inte råd att fixa upp dem ordentligt. Det blir mycket silvertejp och sådana saker och går en lastbil sönder på riktigt så kan det stjälpa ett helt åkeri.

I den pågående samhällskrisen är åkeribranschen särskilt drabbad. Sveriges åkeriföretag, som är en branschorganisation för åkare, uppger att hela 50 procent av företagen har en minskad arbetsbelastning. 21 % har eller kommer att säga upp personal och 19 % anger att de har personal sjukskrivna. Endast 6 % anger att de har en högre arbetsbelastning.

En del av åkeribranschens orimliga villkor beror på att priset på godset aldrig gick upp när vi gick in i en högkonjunktur och att nu när det blir lågkonjunktur kommer priset heller inte att öka, samtidigt som det blir mindre gods. På följdfrågan varför det ser ut så svarar Tommy: “Det är en bra fråga, det har alla åkare frågat sig med”.


Tommys lastbil står tom

Tommy har en vecka kvar på sitt jobb, men även om han möjligen skulle kunna få ett nytt åkerijobb så vill han byta bransch då han inte ser någon framtid för åkeribranschen.

— Det finns så mycket hot i framtiden mot branschen. Vi har exempelvis sådant som elektriska självgående fordon som kommer. Redan nu i Göteborg finns det två självgående lastbilar utan chaufförer i, säger han. Ett annat problem som Tommy lyfter är låglönearbetare från andra EU-länder som tar över chaufförsjobben.

Med corona-epidemin på detta menar Tommy att framtiden ser mörk ut.

— Det här kan bli en ordentlig nådatöt för hela åkeribranschen, varnar han.

Lyssna på hela intervjun med Tommy nedan. Samtalet inleds 37 minuter in.

Listen to “Coronabunkern – Dag #001” on Spreaker.